Co je lepší? Množství nebo kvalita?
Pokud chodíte po různých supermarketech, tak víte, že zboží hned od začátku je uspořádáno s promyšleným, psychologickým důmyslem. Aby se zákazník chtěl zastavit pomalu u veškerého vystaveného zboží. Protože pro obchod platí jedno pravidlo – vybírej očima, nerozmýšlej a kup to!
Určitě se i vám mnohokrát stalo, že jste šli kupovat určitý výrobek a domů jste donesli takový nákup, se kterým jste vůbec nepočítali. Protože když jste procházeli mezi regály a hledali jste to, co jste si chtěli koupit, tak jste mezitím zaregistrovali očima i zboží, které vás přitáhlo buďto vůní, slevou nebo zajímavým obalem. A vy jste nedokázali odolat. Jakoby bez rozmyslu. A když nákup doma vyložíte z tašky, tak až poté si pomyslíte: „proč se to kupovalo, když to není potřeba?“. Takto možná dochází i k tomu, že pokud se to týká potravin, včetně ovoce a zeleniny, mnoho následně vyhazujete, protože to velké množství nedokážete sníst v záruční době. A co se týká jiného spotřebního zboží, například oblečení, tak postupně zjišťujete, že skříně nedokážete ani zavřít, jak jsou přeplněné Tak se toho též musíte zbavit.
Ale co je na tom všem nejsmutnější? Že dnes si koupíte výrobek, který sice má záruční dobu 2 roky, ALE výrobek buďto není té kvality, kterou jste si přál, nebo se vám nějak porouchá. Oprava nebo náhradní díl je tak drahý, že se vám finančně neoplatí to opravovat. Někdy se zase stává, že s končící zárukou končí i jeho funkčnost. A vám nezbývá nic jiného, než si jít koupit další, ten samý výrobek. Toto se většinou týká například různé elektroniky, obuvi, bílého zboží atd. Snad i proto mnozí z nás si zachovávají staré (retro) výrobky, které jsou i dnes plně funkční.
Když se tak všichni vracíme ve vzpomínkách, co bylo před 30lety a nadáváme, tak lidé, kteří si ještě pamatují socialismus, ti dobře vědí, že mnoho česko-slovenských výrobků, díky našim tvrdým normám, byly kvalitní. Ať se to týkalo potravin, textilu, oděvů, bot, elektroniky, bílého zboží atd. Nebyl s nimi samozřejmě trh přeplněn, nebyl velký výběr. Spíše bylo mnoho zboží nedostatkové. A před obchody, které toto nedostatkové zboží nabízely, se často tvořily fronty.